Małgorzata Gryczel z wizytą w Bibliotece w Sokółce

21 lutego w Bibliotece Publicznej w Sokółce nauczyciele spotkali się z Małgorzatą Gryszel, logopedą z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Sokółce na warsztatach ph. Mowa dziecka i jej wpływ na funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.

Małgorzata Gryszel: Społeczne zachowanie się dzieci w młodszym wieku szkolnym stanowi istotny czynnik wpływający na przebieg ich dalszych stosunków społecznych. Analizując związek między zachowaniem się dzieci z zaburzeniami mowy, a przebiegiem ich stosunków koleżeńskich, należy zwrócić uwagę na to, że nieprawidłowości w zachowaniu mogą być konsekwencją zachowań kolegów przejawianych wobec tych dzieci. Nieśmiałość, agresywność, egocentryzm i odstawienie od grupy mogą mieć swoje źródło w braku akceptacji i uznania. Mogą stanowić odpowiedź na nieprawidłowe postawy koleżeńskie wobec tych dzieci.

Z jednej strony – niewłaściwe cechy zachowania się dzieci z zaburzeniami mowy mogą przyczyniać się do unikania przez kolegów kontaktów z nimi, braku akceptacji oraz izolacji i odrzucenia tych dzieci z grup klasowych. Z drugiej strony – przejawiane wobec dzieci zachowania kolegów wyrażające się postawą unikania, antypatią lub wyraźną wrogością sprawiają, że dzieci z zaburzeniami mowy stają się agresywne lub społecznie bierne i same nie dążą do kontaktów z kolegami, unikając wręcz ich towarzystwa i przykrych dla siebie sytuacji. Tak więc negatywne cechy i odchylenia w społecznym zachowaniu mogą być przyczyną i konsekwencją zakłóceń w stosunkach koleżeńskich dzieci z zaburzeniami mowy.

Pełne kompendium opracowane przez panią Małgorzatę Gryszel na temat „Mowa dziecka i jej wpływ na funkcjonowanie w grupie rówieśniczej"  przeczytać można na stronie biblioteki pod linkiem: http://www.sokolka.naszabiblioteka.com/kronika-wydarzen/szkolenia-i-warsztaty/n,mowa-dziecka-i-jej-wplyw-na-funkcjonowanie-w-grupie-rowiesniczej-3

źródło: Biblioteka Publiczna w Sokółce

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o