„Napój miłosny” prosto z MET w OiFP

The Metropolitan Opera wznawia „Napój miłosny” Gaetana Donizettiego. W Białymstoku ten „wesoły melodramat” w nowej obsadzie transmitować będzie Opera i Filharmonia Podlaska w sobotę 10 lutego, wyjątkowo o godz. 18.00. Rezolutna Adina znów przekona się do miłości poczciwego Nemorina. W roli Adiny wystąpi Pretty Yende, sopran z Afryki Południowej. Szarlatanem Dulcamarą, sprzedającym miłosny eliksir, będzie włoski bas Ildebrando D’Arcangelo. Partię Nemorina zaśpiewa czołowy tenor liryczny Met – Amerykanin Matthew Polenzani. Dyrygować będzie debiutujący w Met Domingo Hindoyan.

 

Wśród ogromnej ilości dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś „Napój miłosny”, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una furtiva lagrima” („Skryta łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino, na widok płaczącej Adiny, która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, który kupił od szarlatana Dulcamary, a który w rzeczywistości jest flaszką wina…

 

Gaetano Donizetti (1797–1848)

L’elisir d’amore

Napój miłosny

Opera (wesoły melodramat) w dwóch aktach (1832)

Libretto: Felice Romani na podstawie libretta „Flirt” Eugène’a Scribe’a

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 24 września 2012 roku

NOWA OBSADA

Transmisja HD LIVE przedstawienia:

10 lutego 2018 | sobota | godz. 18.00

Sala kameralna OiFP

 

Obsada:

Pretty Yende jako Adina, bogata i kapryśna dzierżawczyni

Matthew Polenzani jako rolnik Nemorino, prosty młodzieniec, zakochany w Adinie

Davide Luciano jako Belcore, sierżant garnizonu we wsi

Ildebrando D’Arcangelo jako doktor Dulcamara, wędrowny medyk

Ashley Emerson jako wieśniaczka Giannetta

Chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Linda Hall basso continuo (realizacja recytatywów)

Domingo Hindoyan dyrygent

 

Realizatorzy:

Bartlett Sher reżyseria

Michael Yeargan scenografia

Catherine Zuber kostiumy

Jennifer Tipton światło

Donald Palumbo przygotowanie chóru

 

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa).

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

 

„Z wykwintną Pretty Yende śpiewającą partię kapryśnej Adiny i Matthew Polenzanim jako jej żarliwym wielbicielem Nemorinem jest to wznowienie zarazem zabawne, zachwycające i zmysłowe. Ildebrando D’Arcangelo w roli Dulcamary, wędrownego sprzedawcy eliksirów, oraz Davide Luciano (debiutujący w Met) jako Belcore, sierżant armii, który uwodzi Adinę, dodają komediowego smaku przedstawieniu”. – Huffington Post

 

„Yende śpiewała pięknie od samego początku, jej głos miał ciepło i głębię, a jej sceniczna kokieteria przerodziła się stopniowo w miłość. Zręcznie wykonała koloratury w finale. (…) Polenzani śpiewał głosem sprawnym, klarownym dźwiękiem, przekazując zmieniające się nastroje i usposobienie bohatera, od miłosnego, niezdarnego zmieszania do nadętej pewności siebie po wypiciu tego, co uważał za eliksir miłości, a co było naprawdę tanim winem. (…) przywołał wzruszające emocje w drugim akcie swoim wykonaniem „Una furtiva lagrima”, pieszcząc i polerując każdą nutę jak piękny klejnot”. – The New York Times

 

„(…) pojawił się Ildebrando D’Arcangelo jako Dulcamara. Prawdziwy szarlatan pod każdym względem. (…) D’Arcangelo ma idealny głos do roli komicznej, takiej jak ta, mocny, bogaty bas (…). Matthew Polenzani (…) jako Nemorino ani na chwilę nie wyszedł z ujmującego wizerunku łatwowiernego chłopca, a jego wyrazisty tenor nie wykazywał najmniejszego śladu zużycia. Jego komiczne pijackie wybryki bawiły, ale gorliwość jego uczuć była również rozbrajająca. Jego głos rozbrzmiewał znakomicie przez cały wieczór, również (…) we wspaniałej interpretacji arii „Una furtiva lagrima”. Zaprezentował wzorcową kontrolę dynamiki głosu, (…) jego kremowy, słodki ton rósł stopniowo do pełnej radości i powracał do zamglonego, nostalgicznego pianissimo”. – New York Classical Review

 

Libretto

 

Akt I. Wieś w krainie Basków. Młody rolnik Nemorino stara się zdobyć serce pięknej Adiny, bogatej i kapryśnej dzierżawczyni. Przeszkadza mu w tym przybycie sierżanta Belcore, który zaczyna zalecać się do niej i wkrótce prosi ją o rękę. Dulcamara, wędrowny znachor, przybywa do wioski i prezentuje kolekcję cudownych eliksirów. Nemorino wydaje wszystkie pieniądze na napój miłosny, który w rzeczywistości jest po prostu butelką wina bordo. Dulcamara gwarantuje chłopakowi, że dzięki temu „napojowi miłosnemu” zdobędzie względy ukochanej w ciągu zaledwie jednego dnia. Nemorino szybko opróżnia butelkę. Pod wpływem „magicznego” napoju nabiera pewności siebie. Jest przekonany, że Adina nie będzie już dłużej mu się opierać. Udaje obojętność, a urażona

jego zachowaniem dziewczyna zgadza się poślubić sierżanta Belcore jeszcze tego samego dnia.

 

Akt II. Trwa przyjęcie zaręczynowe, lecz Adina zwleka z podpisaniem aktu ślubu. Nemorino postanowił zaciągnąć się do regimentu sierżanta Belcore. Dzięki żołdowi będzie mógł bowiem kupić kolejną butelkę napoju miłosnego, co być może uratuje sytuację. W międzyczasie umiera zamożny wuj Nemorina, zostawiając mu w spadku fortunę. Wiejskie dziewczęta zaczynają łasić się do chłopaka, co ten interpretuje jako dowód działania napoju. Adina w końcu uświadamia sobie, że kocha Nemorina. Wykupuje od sierżanta Belcore jego wojskowy patent i wyznaje mu miłość. Młodzi jednoczą się w szczęściu.

Fot. MET

Joanna Dolecka, OiFP

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

*

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments