Pociągiem na Litwę

Od 17 czerwca w ofercie Przewozów Regionalnych pojawią się bezpośrednie pociągi z Białegostoku do Kowna. Nowe połączenie będzie realizowane we współpracy z Kolejami Litewskimi, a finansować je będzie Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

Jeszcze przed wakacjami Przewozy Regionalne wspólnie z Kolejami Litewskimi uruchomią bezpośrednie weekendowe pociągi kursujące na trasie Białystok – Suwałki – Kowno. Połączenie zostało stworzone z myślą o mieszkańcach polsko-litewskiego ogranicza oraz turystach odwiedzających Podlasie i Suwalszczyznę. Pierwszy kurs zaplanowany został na 17 czerwca. Z Białegostoku do Kowna pociągi będą wyjeżdżały o godz. 7:43 (w soboty i niedziele) i 15:19 (w piątki, soboty i niedziele). Po drodze będą się zatrzymywały na stacjach: Czarna Białostocka, Sokółka, Dąbrowa Białostocka, Augustów, Suwałki i Trakiszki (stacja w pobliżu Puńska). Do Kowna będą przyjeżdżały o godz. 13:35 i 21:35, zatrzymując się po drodze w Mariampolu (Marijampolė) i Kozłowej Rudzie (Kazlų Rūda). W drogę powrotną pociągi będą wyjeżdżały o godz. 9:00 (w poniedziałki, soboty i niedziele) i 16:55 (w soboty i niedziele), a do Białegostoku będą docierały o 13:00 i 21:08. Dzięki wygodnym przesiadkom w Kownie nowe połączenia ułatwią także podróże do Wilna. Najszybsze pociągi pokonują trasę z Kowna do stolicy w niewiele ponad godzinę, a podróż – w zależności od kursu – kosztuje od około 4,5 do 6 euro. Planując wyjazd, warto uwzględnić różnicę między czasem środkowoeuropejskim i czasem wschodnioeuropejskim.

Pasażerowie podróżujący na Litwę będą mogli skorzystać z oferty „Polska – Litwa REGIO-Specjal, w ramach której ceny biletów są znacznie niższe niż w podstawowej taryfie międzynarodowej. Bilet na przejazd całą trasą z Białegostoku do Kowna będzie kosztował 11 euro. Promocyjne ceny biletów będą obowiązywały również między pozostałymi miejscowościami na trasie. Promocja jest atrakcyjna także dla podróżujących z dziećmi. Jedno dziecko do ukończenia 6. roku życia może podróżować za darmo, a pozostałe mogą skorzystać z 50-procentowej ulgi. Bilety w tej ofercie będzie można kupić przez internet oraz w kasach biletowych. Będą one dostępne także u konduktorów. Płatności gotówką na terenie Polski będzie można dokonywać w złotówkach, a na Litwie w euro. Podróżując w relacjach krajowych, będzie można skorzystać z taryfy REGIO i wielu ofert promocyjnych, np. takich jak „Ty i raz, dwa, trzy” (tańsze bilety dla podróżujących w grupach liczących od dwóch do czterech osób).

Uruchomienie pociągów z Białegostoku do Kowna to bardzo ważny etap w budowaniu dobrych sąsiedzkich relacji. Liczę, że ze względu na konkurencyjne ceny biletów i atrakcyjny czas podróży nowe połączenie spotka się z zainteresowaniem mieszkańców regionu i turystów – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu – dyrektor generalny Przewozów Regionalnych.

Ostatni raz podróżni z Polski na Litwę przybyli bezpośrednim pociągiem po torze normalnym w 1939 roku. Po tak długiej przerwie wznowione kolejowe połączenie kolejowe między naszymi krajami jest ważnym krokiem strategicznym dla obu stron. Tym bardziej, że wykorzystujemy europejski tor „Rail Baltici”. To ważne porozumienie stworzy dla naszych pasażerów możliwość szybkiego i wygodnego dotarcia pociągiem do Europy – mówi Stasys Dailydka, dyrektor generalny Kolei Litewskich.

Inicjatorem i organizatorem nowego połączenia jest Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Warto podkreślić, że uruchamiane wspólnie z Kolejami Litewskimi pociągi będą kursowały po nowo wybudowanej normalnotorowej trasie kolejowej stanowiącej część „Rail Baltici” – paneuropejskiego korytarza transportowego łączącego Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię.

                                                                   ***************************

Przewozy Regionalne powstały w 2001 r. Są największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża blisko 1600 naszych pociągów. Każdego dnia z usług Przewozów Regionalnych korzysta średnio 220 tys. osób. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi około 30%.

Transport jest ważną częścią ekonomicznej i socjalnej infrastruktury, która sprzyja zdrowej konkurencji i zapewnia lokalny a nawet globalny rozwój gospodarki. Temu sektorowi Koleje Litewskie poświęcają dużo uwagi – modernizują infrastrukturę, nabywają nowy tabor trakcyjny i pasażerski, realizują projekty międzynarodowe, elektryfikację, koncepcję „zielonego” korytarza transportowego Wschód – Zachód i w dalszym rozwijają projekt „Rail Baltica”, który umożliwił integrację z międzynarodową siecią kolejową.

 

Grafika_2

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar