Rusza podlaska część S19

Wczoraj GDDKiA wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S19 od Dobrzyniewa do węzła Białystok Zachód wraz z węzłem. To pierwszy z przetargów na podlaskiej części S19, która stanowi fragment trasy Via Carpatia na terenie Polski.

  • W Polsce Via Carpatia będzie miała długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
  • Pierwszy odcinek podlaskiej S19 w procedurze przetargowej
  • Strategiczne skrzyżowanie S19 i S8
GDDKiA

S19 a Via Carpatia 

Via Carpatia połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy. Droga ekspresowa S19 zaplanowana została od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez bliskie sąsiedztwo Białegostoku i dalej na południe przez Lublin aż do granicy ze Słowacja w Barwinku. 

Via Carpatia to szlak komunikacyjny, który połączy Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Śródziemnym. To także droga życia dla polski wschodniej. Nasz rząd jest zdeterminowany, aby zrealizować tę inwestycję w pełni. Kolejne inauguracje budów, kolejne podpisane umowy i kolejne ogłoszone przetargi świadczą o tym, że od słów przeszliśmy do czynów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Białystok Zachód – kluczowe skrzyżowanie

Obecnie ogłaszany przetarg dotyczy wprawdzie niewielkiego odcinka S19, ale za to w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód. To właśnie w tym miejscu w przyszłości krzyżować się będzie istniejąca S8 z powstającą drogą ekspresową S19. Tym samym wykonany węzeł zapewni w przyszłości relacje Warszawa – Białystok – Ełk oraz Ełk – Białystok – Lublin.

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku około 5,38 km oraz drogi ekspresowej S8 na odcinku około 2,1 km wraz z węzłem Białystok Zachód. Planowane są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a całość ma być przystosowana do najcięższego ruchu. 

Droga ekspresowa S8 będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19 i przebiegać pod nią. Konstrukcję nawierzchni na węźle wybierze wykonawca. W ramach zadania wybudowanych będzie dziesięć obiektów inżynierskich, w tym dwa przejścia nad rzekami Supraśl i Białą oraz jeden wiadukt kolejowy.

Harmonogram prac na odcinku Dobrzyniewo – Białystok Zachód

24 lutego 2020 r. – przekazanie ogłoszenia o zamówieniu do publikacji

28 lutego 2020 r. – wszczęcie postępowania

14 kwietnia 2020 r. – termin składania ofert

II półrocze 2020 r. – planowane zawarcie umowy

II półrocze 2021 r. – planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej do Wojewody Podlaskiego

2022-2024 – realizacja

2020 rokiem przetargów na podlaskiej S19

W I półroczu 2020 roku planujemy ogłosić kolejne postępowania przetargowe w systemie „Projektuj i buduj” na prawie 50 kilometrów drogi ekspresowej S19 w okolicach Białegostoku:

  • Krynice – Dobrzyniewo
  • Białystok Zachód – Księżyno
  • Księżyno – Białystok Południe (z ponad 13-kilometrowym odcinkiem DK65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka)             
  • Białystok Południe – Ploski

W II półroczu 2020 roku planujemy ogłosić postępowania dla południowych odcinków realizacyjnych S19 o łącznej długości 68 km: 

  • Ploski – Haćki 
  • Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (dodatkowo z 6-kilometrowym odcinkiem DK66 w Bielsku Podlaskim)
  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki    
  • Boćki – Osmola
  • Osmola – Leszczka
  • Leszczka – Chlebczyn (w woj. mazowieckim)                                                                     

Do końca roku powinien zostać również ogłoszony przetarg na 17-kilometrowy odcinek Kuźnica – Sokółka Północ (na północny-wschód od Białegostoku).                                                                                                           

Decyzje środowiskowe – co mamy, co przygotowujemy, a na co czekamy?

Aktualnie cztery odcinki drogi ekspresowej S19 na Podlasiu mają decyzje środowiskowe:

  • Dobrzyniewo – Białystok Zachód (d. Choroszcz)
  • Krynice – Dobrzyniewo
  • Białystok Zachód – Ploski (nad Narwią) – wydana 14 sierpnia 2019 r. (odwołania od decyzji wpłynęło do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska)
  • Ploski – Chlebczyn (rzeka Bug)

Na odcinek Kuźnica – Sokółka wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony 7 czerwca 2019 r. i obecnie jest rozpatrywany.

Na kolejną część S19 – od Sokółki przez Czarną Białostocką – Wasilków – Sochonie aż do Dobrzyniewa – przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu biegnącego w przybliżeniu po istniejącym szlaku drogi krajowej nr 19.

źródło: GDDKIA

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

*

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments