STANOWISKO RADY MIEJSKIEJ W KNYSZYNIE W SPRAWIE BUDOWY PÓŁNOCNEJ OBWODNICY KOLEJOWEJ BIAŁEGOSTOKU

Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Knyszynie, która odbyła się 27 września 2021 r. radni przyjęłi uchwałę w sprawie lokalizacji Północnej Obwodnicy Kolejowej Białegostoku. Upoważnili także Burmistrza Knyszyna do przekazania tego stanowiska Ministrowi Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie oraz Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Białymstoku.

 

Stanowisko radnych
w sprawie lokalizacji Północnej Kolejowej Obwodnicy Białegostoku

Rada Miejska w Knyszynie wyraża stanowczy sprzeciw wobec lokalizacji inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. tj. budowy Północnej Obwodnicy Kolejowej Białegostoku na terenie gminy Knyszyn według wariantu Nr 11.

Przebiegający przez Gminę Knyszyn 11 wariant przebiegu linii kolejowej jest najgorszy z możliwych i przedstawionych przez PKP PLK. Wariant określany jako „społeczny” opracowany przez Społeczny Komitet Na Rzecz Rozwoju Gminy Dobrzyniewo Duże przebiega poza gminą Dobrzyniewo, nie był skonsultowany przez jego pomysłodawców                       z gminą Knyszyn. Jest wariantem najdłuższym, przecinającym na odcinku ponad 20 kilometrów Puszczę Knyszyńską.

Generuje olbrzymie koszty społeczne i środowiskowe. W nieuzasadniony ekonomicznie sposób skrajnie oddala się od węzła głównego Białystok.

Projekt zakłada lokalizację inwestycji na terenie dwóch obszarów chronionych dyrektywą siedliskową i ptasią w ramach sieci Natura 2000 (Ostoja Knyszyńska- PLH2000006 oraz Puszcza Knyszyńska – PLB200003), w otulinie Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej im. prof. Witolda Sławińskiego w pobliżu rezerwatów oraz przez rzadkie siedliska przyrodnicze, przecinając po drodze np. takie unikatowe zalewiska rzek pstrągowych jak Jaskranka czy Wodziłówka wraz ze źródliskiem Hatka – który był wpisany na listę planowanych rezerwatów przyrody.

Wariant ten  koliduje z korytarzami migracyjnym zwierząt  przebiegającymi przez Puszczę Knyszyńską – w tym chronionych i bardzo rzadkich rysi. W jego  bezpośrednim sąsiedztwie zlokalizowane są strefy ochrony utworzone w rejonach gniazdowania ptaków drapieżnych, m.in. bielika i orlika krzykliwego. Na trasie jego przebiegu występują liczne gatunki chronione unijnym i polskim prawem.

Negatywny wpływ na walory krajobrazowe i rekreacyjne w fazie eksploatacji będzie długotrwały i bezpośredni. Wycinka powierzchni leśnych pod obwodnicę kolejową wprowadzi trwałą zmianę w krajobrazie, i będzie znacząco oddziaływać na fragmenty lasu o cechach lasu naturalnego oraz siedliska wilgotne kluczowe dla ochrony tego obszaru..

Gmina Knyszyn w wyniku tej inwestycji zgodnie z wariantem 11 nie osiągnie żadnych korzyści, a tym bardziej jej mieszkańcy. Zahamuje rozwój Gminy jak i spowoduje spadek atrakcyjności nieruchomości, podział przestrzeni i problemy z dojazdem na pola. Ingeruje w gospodarstwa rolne o wysokim znaczeniu ekonomicznym. Uniemożliwi rozwój agroturystyki i zatrzyma możliwości rozwoju sektora usług turystycznych w gminie, które zaczynają pełnić coraz ważniejszą rolę.

Należy mieć na uwadze, że na części obszaru obejmującego projektowany przebieg linii kolejowej występują tereny bagienne oraz grunty organiczne w postaci torfów i namułów

Linia kolejowa służyć będzie głównie pociągom towarowym. Dlatego też, należy liczyć się z zagrożeniami, które niesie mieszkańcom przewóz materiałów niebezpiecznych.

Wariant 11 koliduje z istniejącymi drogami gminnymi, drogą wojewódzką Nr 671, drogą krajową DK 65 oraz planowanymi do budowy odcinkami dróg ekspresowych: S19 i S16 przebiegających przez gminę Knyszyn. Istnieje duże ryzyko wystąpienia oddziaływań skumulowanych w przypadku wyboru tego wariantu. Planowanie obwodnicy kolejowej przez cenny przyrodniczo obszary gminy Knyszyn oznacza bardzo wysokie koszty już na samym etapie jego opracowywania i wykonania niezbędnej dokumentacji projektowej oraz wiąże się z konfliktami dotyczącymi możliwości przyszłego finansowania takiej inwestycji. Dodać należy, że istnieją też inne alternatywne rozwiązania, w tym warianty położone bliżej Białegostoku lub wariant 13 pod istniejącą trasą generalską.

Wariant 11 stoi w sprzeczności z interesami Gminy Knyszyn i jej mieszkańców, wymaganiami ochrony zdrowia, bezpieczeństwa ludzi i mienia, wymaganiami ochrony środowiska oraz ekonomii.

Z tych względów nie powinien on być rozpatrywany pod kątem przyszłej realizacji.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

*

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments