Piękne, atrakcyjne nimfy w zderzeniu z brudnym przejściem podziemnym… Plastikowy kasownik zamiast czułego kochanka… Raperskie flow w kontraście do żenującego bełkotu. W ten innowacyjny sposób Główny Inspektorat Sanitarny chce zwrócić uwagę młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek. Właśnie wystartowała ogólnopolska kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”.
Celem projektu jest uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z uzależnienia od różnych substancji, pokazanie negatywnych skutków korzystania z używek oraz promocja zdrowego stylu życia.
Jak wynika z przeprowadzonych w styczniu 2017 roku badań 90% polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.
W ramach kampanii powstało 10 spotów video. Zobaczymy w nich skrajnie kontrastowe obrazy, pokazujące, jak rzeczywistość bezwzględnie weryfikuje oczekiwania wobec używek. W jednym z nich dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy, wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę, zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób. Która wizja jest prawdziwa? Czy chcecie znaleźć się w takiej sytuacji? Kampania pozostawia te pytania otwarte i skłania do refleksji.
Poniżej prezentujemy 10 spotów video podzielonych w zależności od rodzajów używek i oczekiwań wobec nich oraz kluczowego czynnika demograficznego – płci:
- „Amfetamina – oczekiwania vs. rzeczywistość” : https://youtu.be/F6V-KhIVws8
- „Amfa – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/uMd_kHxO5Co
- „Grzyby – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ur0qwaNb_54
- „LSD – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ODLJ2abgqGQ
- „Blanty – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ANtzVtbzoq0
- „Zioło – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/uJtvX1ZbZRE
- „Browar – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/W2NZtJgkoHE
- „Wóda – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/NuzWEeVQyGk
- „Fajki – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/a64Ac7Ruq_U
- „Szlugi – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/_SrLgQ6zcBI
Dodatkowo powstała również strona internetowa www.melanz.tv. Jej głównym elementem jest test „Jakim typem melanżowicza jesteś?” utrzymany w konwencji popularnych quizów wiedzowo-rozrywkowych. Zarówno pytania, jak i wynik testu, mimo że pisane lekkim
językiem, dają badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach ich używania.
W ramach kampanii zaplanowano również szereg działań dodatkowych, m.in. współpracę
z influencerami oraz produkcję limitowanej linii odzieży.
Kampania potrwa do końca marca 2017 r.
tekst: Kamil Mrozowicz, Oddział Promocji Zdrowia Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Białymstoku