14 stycznia br. na scenie Uniwersyteckiego Centrum Kultury będzie miała miejsce premiera spektaklu „Pani Pylińska i sekret Chopina” w reżyserii Adama Opatowicza. To najnowsza produkcja Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku.
Książka Érica-Emmanuela Schmitta w tłumaczeniu Jana Nowaka to autobiograficzna historia o miłości do muzyki, wyjawiająca niezwykłą fascynację pisarza genialną muzyką Fryderyka Chopina. To opowieść o tym, jak muzyka kształtuje paletę ludzkich emocji, stosunek do otaczającego świata, a przede wszystkim do drugiego człowieka.
– Zafrapowało mnie kilka rzeczy w tej niedużej książeczce. Raz, że to jest historia polsko-francuska; dwa, że pojawia się tam Chopin, trzy, że pojawia się postać i historia polskiej nauczycielki bardzo ekscentrycznej i ekstrawaganckiej z nietypowym spojrzeniem na Chopina – mówi reżyser spektaklu Adam Opatowicz.
– Ważny jest też aspekt dokumentalny tej książki. Teraz jest ona literacką opowieścią, ale została oparta na faktach. Jest to bardzo intrygujące i miało ogromny wpływ na samego pisarza, jak się okazuje, Érica-Emmanuela Schmitta – pisarza dosyć poczytnego, przetłumaczonego na kilkadziesiąt języków na świecie i bardzo zdolnego autora dramatów, powieści, scenariuszy – dodaje reżyser.
Za scenografię i kostiumy do spektaklu odpowiada Marek Braun.
– Nie jest to moje pierwsze spotkanie z Éricem-Emmanuelem Schmittem. Pomysł na kostiumy zrodził się w mojej głowie – po rozmowie z reżyserem, po przeczytaniu tekstu, a przede wszystkim po spotkaniu z ludźmi. Popatrzyłem na aktorów i wyobraziłem sobie Panią Pylińską, Érica … „Pani Pylińska i sekret Chopina” to opowieść o uczuciach, a to jest poza czasem i przestrzenią i wszystkie dołożone ode mnie rzeczy, wychodzą tak naprawdę z wyobraźni autora – dodaje Marek Braun.
Za opracowanie muzyczne w spektaklu i wykonanie muzyki Chopina odpowiada Janusz Olejniczak – jeden z najwybitniejszych polskich pianistów. Ceniony chopinista, pedagog, wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych i prowadził kursy mistrzowskie w wielu krajach Europy oraz w Kanadzie, Japonii, Kolumbii, a przede wszystkim jurorował w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
– Spektakl jest bardzo kameralny, a muzyka w tym przedstawieniu jest piątym aktorem, równoprawnym elementem tworzącym całość – podkreśla Agnieszka Możejko-Szekowska – odtwórczyni roli Ciotki Aimée.
W minimalistycznej, wręcz ascetycznej i symbolicznej przestrzeni, budowanej przede wszystkich światłem, widzowie usłyszą praktycznie całą partyturę książki Schmitta i na moment dotkną sekretu Chopina w każdej z postaci. – Zupełnie co innego znaczy Chopin w życiu Érica, Madame Pylińskiej czy Ciotki Aimée. Dla każdego z bohaterów sekret Chopina znaczy co innego – dodaje Agnieszka Możejko-Szekowska.
Spektakl „Pani Pylinska i sekret Chopina” to przedstawienie, które niezwykle plastycznie mówi o ulotności muzyki i zręcznie ubiera w słowa duchowe doznania. Nie jest to jednak spektakl tylko o muzyce – muzyka jest tu bowiem jedynie drogą do lepszego zrozumienia życia, a każda lekcja madame Pylinskiej niesie podwójne znaczenie.
Spektakl ma formę lekką, czasem zabawną, niekiedy nawet komediową. Wynika to ze zderzenia dwóch bardzo różnych postaci: młodego adepta pianistyki Érica i pryncypialnej Pani Pylińskiej. Osią dramaturgiczną przedstawienia są utwory Chopina.
W rolę tytułowej bohaterki Pani Pylińskiej wciela się Arleta Godziszewska. Ekscentryczna, pomysłowa dama, nauczycielka nie tylko muzyki, ale i życia. To postać nieszablonowa, czasem szorstka i bezkompromisowa, stosująca oryginalne metody nauczania.
– O charakterze mojej postaci decyduje dusza – to, co czujemy. Proszę przyjść, zobaczyć i poczuć coś wyjątkowego. Bardzo chciałabym się tym z Państwem podzielić – zachęca do obejrzenia spektaklu aktorka Teatru Dramatycznego.
Podczas muzycznych spotkań nauczycielki i ucznia, istotne były rozmowy o Chopinie, o jego pasji, a przede wszystkim o wrażeniach, uczuciach i emocjach, które wywoływał. W spektaklu wielki kompozytor jest nie tylko mistrzem, ale przewodnikiem, nie tyle po świecie muzyki, ile po życiu w ogóle.
W rolę ucznia pani Pylińskiej – Érica, wciela się Michał Przestrzelski – najmłodszy aktor Teatru Dramatycznego.
– Gra w tym spektaklu to duże wyzwanie. Staram się w to włożyć dużo serca, bo to, co buduje człowieka-artystę to czas spędzony nad materią, w której chce się doskonalić. Grana przeze mnie postać pokazuje, jak niechęć do fortepianu może się przerodzić w czułą i intymną relację z muzyką. Miłość, nienawiść, niechęć, wbrew pozorom leżą bardzo blisko siebie, a granica miedzy nimi jest bardzo cienka.
Na scenie zobaczymy: Arletę Godziszewską, Agnieszkę Możejko-Szekowską, Kamilę Wróbel-Malec i Michała Przestrzelskiego.
Premiera spektaklu odbędzie się 14 stycznia br. o godz. 19:00 w Uniwersyteckim Centrum Kultury przy ul. Ciołkowskiego 1N. Przedstawienie będzie można obejrzeć również 15,21,22 stycznia oraz 10, 11, 12 lutego 2023 r.
Czas trwania: ok. 90 minut
Sprzedaż biletów w Kasie Teatru (Białystok, ul. Suraska 1):
– wtorek-sobota: godz. 14.00-20.00
– niedziela: godz. 12.00-14.00
oraz na stronie dramatyczny.pl
Rezerwacje:
Tel. 693 102 204, tel. 85 74 99 184
Bilety na spektakl w cenie: 60 zł – normalny, 50 zł – ulgowy, 35 zł – studencki, dostępne są w Kasie Teatru (przy ul. Suraskiej 1) oraz w sprzedaży internetowej.
Dzieło oryginalne w języku francuskim © Antigone 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone