Do 30 grudnia br. każdy płatnik składek powinien założyć konto na Platformie Usług Elektronicznych [PUE] ZUS. Jeśli tego nie zrobi, ZUS z urzędu założy mu konto na PUE ZUS.
Od nowego roku bowiem każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania takiego profilu.
Na ten moment na PUE profile ma już niemal 11 mln użytkowników. Wśród nich są także osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.
– Do tej pory obowiązek posiadania konta na PUE ZUS mieli płatnicy, którzy rozliczali składki za więcej niż pięć osób. Po nowelizacji ustawy obowiązek ten dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm ubezpieczających do pięciu osób, oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie. Każdy płatnik składek będzie zobowiązany także do utrzymania aktywnego profilu na PUE ZUS w czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast przedsiębiorca, któremu ZUS założy profil, musi także przekazać do Zakładu swój adres elektroniczny – informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, a także mają na bieżąco dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników.
Jak założyć profil
Aby założyć konto na PUE ZUS, trzeba wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk „Zarejestruj w PUE”, a następnie wskazać, dla kogo zakłada się profil. Do wyboru jest rejestracja:
- „Dla Ciebie” – przeznaczona dla tych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, osób pracujących, emerytów, rencistów, zasiłkobiorców, lekarzy i innych osób ubezpieczonych w ZUS;
- „Dla przedsiębiorców” – przeznaczona dla osób prowadzących działalność gospodarczą;
- „Dla firm” – przeznaczona dla spółek, stowarzyszeń, spółdzielni, fundacji przedsiębiorstw państwowych.
Kolejny krok to wybór sposobu rejestracji. Można to zrobić za pomocą bankowości elektronicznej, profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
– Jeśli nie wybierzemy, żadnej z tych metod, a zdecydujemy się na rejestrację za pomocą formularza rejestracji, wówczas po wybraniu przycisku „DO REJESTRACJI”, należy wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu siedmiu dni od rejestracji należy też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Wymagany będzie wówczas do wglądu dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport – wyjaśnia rzeczniczka.