W wyjątkowej jak na kwiecień, zimowej aurze, na Politechnice Białostockiej rozpoczęła się międzynarodowa szkoła letnia projektu GLOCAL. Przez najbliższe dwa tygodnie studenci z Polski, Litwy i Hiszpanii będą wspólnie uczyć się tego, jak projektować przestrzenie publiczne oraz obiekty przyjazne użytkownikom i tym samym podnieść jakość życia w mieście.
Już w 2019 roku Politechnika Białostocka (jako lider), Politechnika w Madrycie oraz Uniwersytet Nauk Stosowanych w Kłajpedzie zawiązały konsorcjum w ramach akcji Partnerstwa strategiczne na rzecz szkolnictwa wyższego Programu Erasmus+. Wspólnie realizują projekt pod nazwą „GLOCAL – Innowacyjne kształcenie przyszłych inżynierów odpowiadające na problemy współczesnych miast”. Jego głównym celem jest wprowadzenie modernizacji do programów kształcenia na kierunkach technicznych, które prowadzone są na uczelniach partnerskich, w szczególności poszerzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie kształtowania przestrzeni publicznej i podnoszenia standardu życia w miastach.
Najważniejszym elementem projektu jest zorganizowanie międzynarodowych szkół letnich. Pierwsza obejmuje zajęcia stacjonarne na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej oraz w Universidad Politecnica de Madrid w Hiszpanii ( pomiędzy częściami stacjonarnymi studenci przejdą 3-tygodniowy kurs e-learningowy). Druga szkoła letnia zakłada pobyt studentów na uczelni litewskiej, naukę zdalną i ponownie zajęcia w Hiszpanii. Terminy obu szkół były przesuwane ze względu na pandemię. W końcu się udało i 4 kwietnia 2022 r. studenci z Polski, Litwy i Hiszpanii spotkali się w Białymstoku.
Na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej studentów powitały władze uczelni oraz wydziału. Rektor dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk życzyła uczestnikom szkoły letniej wspaniałych doświadczeń i udanego pobytu w Białymstoku. Podkreślała, że tematyczne szkoły letnie to wyjątkowa forma rozwijania współpracy międzynarodowej, szansa na poznanie innych uczelni, dydaktyków, studentów i wreszcie krajów. O wzajemnym inspirowaniu się i dobrej współpracy w międzynarodowych grupach projektowych mówiła prorektor ds. współpracy międzynarodowej PB dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB. W powitaniu uczestników szkoły letniej wzięły udział także prodziekan ds. studenckich i kształcenia WBiNŚ dr inż. Małgorzata A. Lelusz i prodziekan ds. rozwoju i współpracy WBiNŚ dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska.
W szkole letniej projektu GLOCAL bierze udział łącznie 24 studentów z wydziałów inżynieryjnych (po 8 z każdej uczelni partnerskiej). To osoby, które przeszły przez rekrutację na macierzystej uczelni. Podczas 2 tygodni spędzonych na Politechnice Białostockiej będą uczestniczyć w wykładach, laboratoriach i warsztatach (do 15 kwietnia). W międzynarodowych grupach interdyscyplinarnych będą projektować obiekty służące lokalnej społeczności, na przykład zielone przystanki, kieszonkowe parki i place zabaw.
– Ocena dotychczasowych umiejętności absolwentów uczelni technicznych wykazała braki kompetencji w zakresie współpracy w zespołach wielobranżowych, zajmujących się złożonymi projektami interdyscyplinarnymi. Przykładem takich projektów, mogą być te, które prowadzą do poprawy jakości życia w mieście. Ich twórcy muszą uwzględniać skomplikowane uwarunkowania lokalizacyjne, techniczne, społeczne, prawne, ekologiczne, ochrony dziedzictwa kulturowego, kształtowania wizerunku i marki, itp. Tego właśnie chcemy uczyć naszych studentów – kreatywnego działania i współpracy w interdyscyplinarnych i międzynarodowych zespołach – aby działając lokalnie, myśleli globalnie – mówi dr inż. arch. Dorota Gawryluk z Wydziału Budownictwa i Nauki o Środowisku Politechniki Białostockiej, koordynatorka projektu GLOCAL.
W programie szkoły letniej projektu GLOCAL są też wycieczki studyjne m.in. do warszawskiego przedsiębiorstwa Dörken Delta Folie sp. z o. o., gdzie studenci obejrzą realizacje zielonych dachów oraz firmy FPP Enviro specjalizującej się w produkcji zielonych przystanków. Podczas spaceru po Białymstoku studenci obejrzą lokalne realizacje zielonych przystanków. Odwiedzą też Supraśl i, o ile pogoda pozwoli, kładki Śliwno-Waniewo nad rozlewiskami Narwi. Po pobycie na Politechnice Białostockiej studenci wrócą na macierzyste uczelnie, gdzie przejdą 3-tygodniowy kurs e-learningowy. Ponownie spotkają się po wakacjach na uczelni w Madrycie.
Zajęcia dla studentów szkoły letniej poprowadzą dydaktycy reprezentujący wszystkie trzy uczelnie partnerskie projektu GLOCAL. Opierać się będą o pomysły metodyczne i materiały dydaktyczne wypracowane dużo wcześniej, podczas warsztatów projektowych dla łącznie 24 nauczycieli akademickich z Polski, Litwy i Hiszpanii.
Efektem współpracy między dydaktykami jest m.in. monografia „The Future of the City”, wydana pod redakcją dr inż. arch. Doroty Gawryluk i dr hab. inż. Doroty Anny Krawczyk, prof. PB przez Oficynę Wydawniczą Politechniki Białostockiej w 2021 roku.
– Monografia odzwierciedla tryb pracy dydaktyków, którzy zaangażowali się w pracę nad projektem GLOCAL. Mamy tu więc tematy ochrony dziedzictwa kulturowego, dostępności miasta i wykorzystania zielonej i niebieskiej infrastruktury w celu poprawy standardu życia mieszkańców – wyjaśnia dr inż. arch. Dorota Gawryluk.
Książka może być wykorzystywana jako podręcznik akademicki i cenne uzupełnienie treści przekazywanych studentom na kierunkach: architektura krajobrazu, gospodarka przestrzenna, budownictwo, inżynieria środowiska, architektura itp. Służyć może także projektantom, wykonawcom, urzędnikom administracji państwowej szczebla regionalnego i lokalnego, czy organizacjom społecznym zajmującym się zrównoważonym rozwojem miast i ich przyszłością. Monografię „The Future of the City” można pobrać bezpłatnie na stronie Oficyny Wydawniczej Politechniki Białostockiej. lub na stronach BIBLIOTEKI CYFROWEJ POLONA oraz CYFROWEJ WYPOŻYCZALNI Academica.
https://pb.edu.pl/oficyna-wydawnicza/publikacje/publikacje-2021/
https://polona.pl/item/future-of-the-city,MTM4Njg4ODY4/2/#info:metadata
https://academica.edu.pl/reading/readSingle?cid=138689174&uid=138688868
Wszystkie materiały dydaktyczne (sylabus kursu, materiały e-learningowe, e-laboratoria, branżowy e-słownik w 4 językach, książka oraz poradnik dobrych praktyk projektowych w wersji e-book) będą udostępnione bezpłatnie na stronie internetowej GLOCAL.
https://glocal.pb.edu.pl/
W przyszłości innowacyjny moduł GLOCAL zostanie włączony do programów uczelni partnerskich i oferowany studentom z różnych uniwersytetów jako przedmiot fakultatywny (6 ECTS). Wdrożenie tego modułu pozwoli zwiększyć atrakcyjność studiów technicznych, uzupełni program o nowoczesne osiągnięcia technologii ICT, wpłynie na powiązanie nauczania z praktycznymi aspektami odpowiadającymi na potrzeby europejskiego rynku pracy.
Projekt Glocal realizuje Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku wspólnie z Universidad Politecnica de Madrid (Hiszpania), Klaipedos Valstybine Kolegija (Litwa), przy wsparciu wielu firm i przedsiębiorstw z tych dwóch krajów. Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 300 860 euro przyznane z programu Erasmus+, w ramach akcji KA2 „Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk”, partnerstwa strategiczne na rzecz szkolnictwa wyższego.
Film: https://youtu.be/eG-w220nqdI
Zdjęcia: Politechnika Białostocka/fot. P. Jankowski