Stowarzyszenie Teatr Okno oraz Fundacja Teatr Łątek zapraszają do najmniejszego teatru w Polsce, Znajduje się on w Supraślu przy ul. Posterunkowej w domu artystów Krzysztofa (reżysera, aktora animatora kultury) i Ewy (malarki, scenografki) Zemło. Od sierpnia do grudnia będą tam wystawiane spektakle przede wszystkim dla dorosłych.
W 2019 roku w stuletnim domu otwarto najmniejszy teatr w Polsce. Na widowni znajduje tylko 10 miejsc. Fotele pochodzą z byłego Kina Pokój. Na wyposażeniu sali teatralnej oprócz reflektorów jest też stary kaflowy piec. Teatr Łątek w Supraślu to głównie teatr cieni i formy lalkowe.
Repertuar teatru powstał w oparciu o sztuki Teatru Łątek Supraśl oraz widowiska zaproszonych do współpracy niezależnych teatrów i twórców parających się teatrem łątek (lalek teatralnych), przedmiotu, światła i cienia. Są to Adam Walny z Policznej oraz Teatr Nemno z Rzeszowa. W lepszym odbiorze sztuk pomaga kameralność spektakli. „Gra się tu praktycznie na twarzach widzów. Na widowni mieści się zaledwie dziesięć osób. Wszystko to połączone dodatkowo z prezentowanym na scenie autorskimi wypowiedziami teatralnymi buduje unikalny, intymny klimat spotkania publiczności z artystami i ich twórczością” – zapewnia Krzysztof Zemło.
Podczas sezonu artystycznego 2022 zagranych zostanie 9 spektakli, głównie Teatru Łątek. Większość sztuk jest przeznaczonych dla osób dorosłych. Artyści skupieni wokół sceny najmniejszego teatru chcą przeciwstawiać się stereotypowi, zgodnie z którym forma teatru lalkowego lub cieni przypisana jest tylko i wyłącznie działalności skierowanej do dzieci. Zapraszamy do odwiedzenia najmniejszego teatru w Polsce – Teatru Łątek w Supraślu.
Repertuar Teatry Łątek
20 sierpnia godz. 19:00 – Pieśni Rzeki (Teatr Łątek)
27 sierpnia godz. 19:00 – Pieśni Rzeki (Teatr Łątek)
24 września godz. 18:00 – Mateczniki (Teatr Łątek)
4 listopada godz. 18:00 – Matecznik (Teatr Łątek)
6 listopada godz. 16:00 – Cyrk Hrynek (Teatr Nemno) spektakl dla dzieci
13 listopada godz. 16:00 – Jaś i fasola (Teatr Łątek) spektakl dla dzieci
26 listopada – godz. 18:00 Król i Błazen (Walny Teatr)
27 listopada godz. 16:00 – Jaś i fasola (Teatr Łątek) spektakl dla dzieci
10 grudnia 18:00 – Matecznik (Teatr Łątek)
Rezerwacja miejsc pod numerem telefonu 503 728 429, na każdy spektakl dostępnych tylko 10 miejsc.
Projekt „Sezon artystyczny 2022 w najmniejszym w Polsce teatrze – Teatrze Łątek Supraśl” dofinansowano z budżetu Państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakle:
„PIEŚŃ RZEKI”
Inspiracją do powstania widowiska były polskie ballady ludowe. Na ich bazie stworzyliśmy teatrodyski – inscenizacje pieśni realizowane w różnych technikach teatru cieni i światła. Ułożyły się one w opowieść – teatralną balladę o miłości i śmierci . Ważnym był dobór utworów. Elementem wspólnym dla wszystkich był motyw rzeki, wody, cieczy. Miłość jest bowiem nurtem, który nas porywa, czy tego chcemy czy nie, i nie wiadomo gdzie nas zaniesie
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zemło
Scenografia: Ewa Zemło
Kompozycje i śpiew: Anna Broda
MATECZNIK
Główną inspiracją do powstania widowiska pt. „Matecznik” stanowi wydany w 1984 roku „album fotograficznym” Wiktora Wołkowa pt.: „Rzeka, droga, płoty, krowy, konie, stogi, wrony, bociany, drzewa, krzyże”. Wydawnictwo zrealizowało trzech wybitnych artystów: Wiktor Wołkow – autor zdjęć, Edward Redliński – autor zamieszczonych opowieści oraz Andrzej Strumiłło, który stworzył koncepcję oraz opracował ją graficznie. Zamieszczone w albumie zdjęcia inspirują do stawiania pytań: o los człowieka; o indywidualność; o przyjaźń; o istnienie smutku na świecie.
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zemło
Scenografia: Ewa Zemło
Muzyka: Anna Kowalska (Broda)
Animacje i video: Krzysztof Raczkowski
JAŚ I FASOLA
Spektakl to inscenizacja, bodaj najbardziej znanej baśni angielskiej. Mały Jaś dzięki zakupowi czarodziejskich ziaren fasoli dostaje szansę wejścia do nieba . Dostaje się tam i spotyka olbrzymy – dorosłych. On jest biedny, a one są bogate. Są wielkie bawią się i używają życia. Jasio postanawia być taki, jak one. Kradnie z nieba – od olbrzymów dobra, naśladuje ich działania, aż z czasem…. sam się staje potworem. Widowisko odwołuje się angielskiego – absurdalnego poczucia humoru. Jest zrealizowane w różnych w technikach teatru łątek : figurach, maskach i kukłach.
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zemło
Scenografia: Ewa Zemło
Muzyka: Katarzyna Jackowska-Enemuo
CYRK HRYNEK
Spektakl marionetkowy w konwencji komedii dell’arte dla widzów w każdej kategorii wiekowej. Dyrektor Cyrku (Henryk Hryniewicki) próbuje zapanować nad swoimi gwiazdami, które nie wykazują chęci współpracy… A gwiazdy to dosyć niezwykłe: jest wśród nich złośliwy, płatający figle klaun – akrobata, nieśmiała baletnica marząca o lataniu, korzystający z tajemnych sztuk fakir i smutny Pierrot. Czym zakończy się spotkanie marionetek stanowiących wybuchową mieszankę osobowości i charakterów? Cyrk – to chyba najlepsza odpowiedź.
reżyseria: Henryk Hryniewicki
scenografia: Dagmara Jemioła
muzyka: Adam Hryniewicki
Obsada: Henryk Hryniewicki
KRÓL I BŁAZEN
Spektakl Król i Błazen inspirowany dramatem Michela de Ghalderode „Eskurial” oraz fragmentami „Króla Leara” Szekspira jest próbą zrozumienia istoty roli i fenomenu gry w relacjach między ludźmi. Tę grę obnaża Śmierć…tu Śmierć królowej powoduje (zakazaną) rozpacz Błazna, zakochanego w Królowej i obojętność Króla (też nie na miejscu)…każdy z nich próbuje utrzymać role, która w majestacie śmierci jest nie do utrzymania. Królowa – dzięki Śmierci – ma wgląd w rzeczywistą sytuację męża i kochanka. Oni zaś korzystając z narzędzi gry – wymiany ról – mogą otworzyć lekko ten wentyl bezpieczeństwa – i zamieniając się rolami powiedzieć co o sobie myślą – niestety, zamiana ról kończy się dla jednego z nich tragicznie. Lecz czy to rzeczywiście jest tragedia skoro i tak za wszystkie nici pociąga umierająca Królowa.
Scenariusz i reżyseria – Adam Walny
Muzyka – Witek Broda
Występuje – Adam Walny
Realizacja produkcji – Mariusz Cholajda
Projekt „Sezon artystyczny 2022 w najmniejszym w Polsce teatrze – Teatrze Łątek Supraśl” dofinansowano z budżetu Państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.