Międzynarodowy Dzień Tańca, który w tym roku przypada 29 kwietnia, Opera i Filharmonia Podlaska świętować będzie w czwartek 26 kwietnia. W ramach 15. edycji Festiwalu Kalejdoskop o godz. 19.00 na dużej scenie zobaczymy spektakl taneczny „Sideways Rain” w choreografii Guilherme’a Botelho.
„Sideways Rain” to hipnotyczny wyścig, który w przeciwieństwie do innych dzieł choreografa, nie czerpie z codzienności, lecz wyłania się z kompletnej abstrakcji. Ostentacja przechodzenia tancerzy przez scenę, bez ról i motywacji, wydobywa z nich siłę magnesów, staje się emblematem synergii kosmicznej siły i ludzkiego życia.
Choreograficzny walec złożony z piętnastu ciał przetacza się nieustępliwie z lewej do prawej strony sceny. Rytmiczne gesty i minimalistyczne ruchy odzwierciedlają cykl rodzenia się i umierania, spojony w konsekwentną, precyzyjną kompozycję. Anonimowe postaci płyną przez scenę jak wektory czasu. Bezlitosność tego ruchu pochodzi z daleka, jest kontynuacją pierwotnego tempa, lotu komety, głębin morza, ruchu bakterii. Energia emanuje na tańczące ciała i publiczność. W wartkim przepływie figur trzeba znaleźć algorytm, poddać się jego opresyjnej łagodności.
Człowiek według Botelho reprezentuje obecność starszą od niego samego. Jedno za drugim ciała przemierzają scenę w akcie powtórzenia, tworzą ślady nieuchronnie odnawiającej obojętności. Tancerze próbują dotrzymać tempa samym sobie, w pościgu mijają się, ale nigdy nie spotkają. Poruszająca opowieść o pamięci: zarówno intymnej i indywidualnej pamięci ciała, jak i publicznej, wspólnej przestrzeni kultury.
Guilherme Botelho to urodzony w São Paulo tancerz i choreograf. W tańcu zakochał się w wieku 14 lat po obejrzeniu Scen rodzinnych Oscar Aráiza. Pięć lat później dołączył do jego grupy Ballet du Grand Théâtre w Genewie. W 1994 roku założył własny zespół ALIAS, który w 2014 roku obchodził dwudziestą rocznicę działalności. Jego choreografia dotyka głównych aspektów kondycji ludzkiej, jak maski społeczne, manipulacja genetyczna czy podjęty w jego pierwszej pracy temat ciągłej potrzeby miłości (En manque). Ciągłe powracają pojęcia przeznaczenia i losu, ale także chaosu, rozpadu i przypadkowości. Jego najnowsze prace Antes i lyouhesheitweyouthey, podążają za kierunkiem wyznaczonym w „Sideways rain”: łączą abstrakcyjną, teatralną dynamikę z powtórzeniem jako zasadą kompozycyjną. W ramach ALIAS-u powstało około dwudziestu choreografii, które w setkach odtworzeń pokazywane były na czterech kontynentach. Prace choreograficzne Botelho są również regularnie adaptowane przez ważne instytucje kultury, festiwale, teatry czy balety.
OBSADA:
Choreografia: Guilherme Botelho
Asystent choreografa: Amaury Réot
Muzyka: Murcof
Światło: Jean-Philippe Roy
Kierownictwo techniczne: Alex Kurth
Scenografia: Guilherme Botelho, Stefanie Liniger, Gilles Lambert
Kostiumy: Marion Schmid według projektu Julii Hansen
Performerzy:
Tancerze Alias Cie: Angela Rabaglio, Amaury Réot, Claire-Marie Ricarte, Arnaud Bacharach
Tancerze Kieleckiego Teatru Tańca: Marta Starostecka, Arkadia Ślósarska, Joanna Czerwonka, Izabela Zawadzka, Krzysztof Dziarmaga, Tomasz Słomka, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski
Tancerze niezależni: Liwia Bargiel, Natalia Dinges, Jasiek Grządziela, Vera Popova, Kamil Wawrzuta
Produkcja: Alias Cie
Koprodukcja: La Bâtie, Festiwal w Genewie, Théâtre du Crochetan, Théâtre Forum Meyrin
Alias to zespół artystów związany z Théâtre Forum Meyrin w Genewa i z Théâtre du Crochetan w Valais. Alias korzysta ze wsparcia w ramach umowy łączonej pomiędzy Miastem Genewą, Kantonem Genewskim, Szwajcarską Fundacją dla Kultury Pro Helvetia i Miastem Meyrin.
Produkcja w Polsce: Fundacja Ciało/Umysł
Koprodukcja w Polsce: Alias Cie | Kielecki Teatr Tańca
Kurator projektu: Edyta Kozak
Kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski
Kierownik techniczny: Grzegorz Pańtak | KTT
Premiera światowa: 3.09.2010 | Genewa
Polska premiera: 30.09.2016 | Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
Spektakl w Polsce zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016, ze wsparciem m. st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakl zawiera sceny nagości.
Współorganizatorzy: Podlaskie Stowarzyszenie Tańca, OiFP
Czas trwania: 60 min.
źródło: OiFP