14. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie się w najbliższą sobotę, 12 października o godz. 18.55 transmisją jednej z operowych wizytówek Met – „Turandot” Pucciniego w reżyserii Franca Zeffirellego. Spektakl poprowadzi nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny Yannick Nézet-Séguin. Zapraszamy do sali kameralnej Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Ostatnia opera Giacoma Pucciniego po raz trzeci pojawia się w cyklu transmisji z Met. Olśniewająca inscenizacja, do której sławny reżyser zaprojektował też baśniową scenografię, zachwyca już kolejne pokolenie widzów nowojorskiej sceny i melomanów z całego świata. Dramatyczna historia miłości księcia Kalafa do chińskiej księżniczki Turandot, która przed małżeństwem broni się, zadając pretendentom do swej ręki trzy zagadki, zainspirowała Pucciniego do stworzenia urzekającej muzyki, ze słynną arią Kalafa „Nessun dorma” na czele. Spektakl w nowej obsadzie solistów poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Yannick Nézet-Séguin, a w roli tytułowej wystąpi Christine Goerke, podziwiana w Met m.in. w „Walkirii” Wagnera.
Podobnie jak w latach ubiegłych w tym sezonie będziemy mieli przyjemność zobaczyć i usłyszeć polskich śpiewaków, biorących udział w transmitowanych spektaklach Met. W „Manon” Masseneta wystąpi Artur Ruciński, a w „Marii Stuart” Donizettiego – Andrzej Filończyk. Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny Met, poprowadzi także premierę „Wozzecka” Albana Berga. Poza nim za pulpitem dyrygenckim w tym sezonie transmisji staną m.in. Valery Gergiev, Maurizio Benini czy Bernard De Billy.
Transmisje na żywo z The Metropolitan Opera będzie można zobaczyć na całym świecie w ponad 70 krajach. Dzięki nazywowkinach.pl polscy widzowie obejrzą nowojorskie spektakle z udziałem największych gwiazd aż w 31 ośrodkach.
Aż pięć premier znajdzie się wśród dziesięciu transmisji, które, jak co sezon, nowojorska The Metropolitan Opera zaprezentuje widzom na całym świecie w cyklu „The Met: Live in HD”. Będą to: minimalistyczny „Echnaton” Philipa Glassa w reżyserii Phelima McDermotta, który akcję transmitowanego dwa sezony temu „Così fan tutte” przeniósł na Coney Island, „Wozzeck” Albana Berga (inscenizację przygotuje William Kentridge, odpowiedzialny wcześniej za „Nosa” i „Lulu”), „Porgy i Bess” George’a Gershwina, „Agrypina” Georga Friedricha Händla i „Holender tułacz” Richarda Wagnera.
Wśród wznowień królować będzie Giacomo Puccini: powróci transmitowana już do kin nowa inscenizacja „Toski”, przygotowana przez Sir Davida McVicara, tym razem z Anną Netrebko w roli tytułowej, a także „Madame Butterfly” w nawiązującej to tradycji teatru japońskiego reżyserii Anthony’ego Minghelli i „Turandot” w sławnej, ociekającej złotem inscenizacji Zeffirellego.
Polską publiczność z pewnością zelektryzują dwa inne wznowienia pięknych spektakli Met: „Manon” Jules’a Masseneta i „Marii Stuart” Gaetana Donizettiego, a to za sprawą udziału w nich polskich wokalistów, barytonów Artura Rucińskiego i Andrzeja Filończyka.
Ruciński, święcący tryumfy na największych scenach świata, od Londynu i Madrytu po Nowy Jork, m.in. jako hrabia di Luna w „Trubadurze”, lord Ashton w „Łucji z Lammermooru” czy Giorgio Germont, już kolejny raz powraca do Met. „To będzie mój kolejny występ w Met, po Sharplessie w »Madame Butterfly« i Germoncie w »La traviacie« – mówi Artur Ruciński – ale cieszę się, że tym razem będzie go też mogła obejrzeć publiczność w kinach na całym świecie i oczywiście w Polsce. Serdecznie wszystkich zapraszam i pozdrawiam polskich widzów”. Drugi z polskich artystów dopiero zadebiutuje w Nowym Jorku. „Występ w »Marii Stuart« będzie moim pierwszym w The Metropolitan Opera – mówi 24-letni baryton Andrzej Filończyk, który dał się już poznać publiczności londyńskiej Royal Opera House Covent Garden czy moskiewskiego Teatru Bolszoj. – Met to spełnienie marzeń każdego śpiewaka. Pojawię się tam u boku Diany Damrau, z którą już śpiewałem w tym dziele w Zurychu. Miło mi również, że spektakl z moim udziałem będzie transmitowany do kin na całym świecie, w tym do Polski. A zatem do zobaczenia na wielkim ekranie!”.
Jak zwykle w transmisjach pojawią się największe gwiazdy światowej wokalistyki: Joyce DiDonato, Anna Netrebko, Jamie Barton, Kate Lindsey, Diana Damrau, Bryn Terfel, Christine Goerke, Michael Fabiano, Peter Mattei, Anja Kampe i wielu innych.
W grudniu, specjalnie dla dziecięcej widowni, Met przypomni pierwszy w historii transmitowany do kin spektakl operowy – skrzący się humorem i pełen magii „Zaczarowany flet” Mozarta z 2006 roku.
Od 2006 roku, dzięki transmisjom spektakli w jakości HD & DD Surround, w których nowojorska Met jest pionierem, ponad 26 milionów widzów obejrzało na żywo blisko 130 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Dzięki satelitarnemu przekazowi każdy spektakl ogląda jednocześnie średnio 350.000 melomanów zgromadzonych na widowniach ponad 70 krajów świata. Realizatorzy transmisji tradycyjnie już zadbają o dodatkowe atrakcje: wywiady z artystami, wizyty za kulisami, w pracowniach teatralnych czy na próbach do kolejnych spektakli. Pomysłodawcą i głównym producentem cyklu jest Peter Gelb, dyrektor generalny Met. W Polsce spektakle transmitowane są z polskimi napisami.
Materiały: Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku