Jak rozwijać szkolnictwo zawodowe w regionie, jak je przystosowywać do potrzeb lokalnego rynku pracy i przede wszystkim: jak zainteresować absolwentów szkół podstawowych do wyboru szkoły branżowej? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy wtorkowej (08.02) konferencji w urzędzie marszałkowskim. W spotkaniu zorganizowanym przez Białostocką Fundację Kształcenia Kadr wziął udział marszałek Artur Kosicki.
Otwierając debatę marszałek zaznaczył, że szkolnictwo zawodowe zapewniające wysoką jakość kształcenia praktycznego to jeden z filarów rozwoju gospodarczego.
– Bez tego będziemy stale borykali się z niedostosowaniem kompetencji do rosnących i zmieniających się potrzeb pracodawców. Dzisiaj rynek potrzebuje znakomitych fachowców, z umiejętnościami na najwyższym poziomie w rozwijających się na naszym terenie branżach – mówił Artur Kosicki.
Podkreślał, że satysfakcja zawodowa, perspektywa dobrych zarobków są elementami, które mają zasadniczy wpływ na zahamowanie emigracji zarobkowej.
– Znam potencjał młodych mieszkańców Podlaskiego, ich ambicje, talenty, zapał i pracowitość. To ludzie potrafiący podejmować trudne wyzwania i chcący doskonalić się w każdej dziedzinie aktywności zawodowej. Podlascy pracodawcy powinni z tego korzystać – dodał marszałek.
Fundusze unijne na rozwój szkolnictwa zawodowego
Przypomniał też, że w mijającej perspektywie unijnej na rozwój szkolnictwa zawodowego z funduszy europejskich Podlaskie miało do dyspozycji 188 mln zł. Podjętych zostało w naszym regionie szereg inicjatyw w tym zakresie. W rozpoczynającej się perspektywie 2021-2027 pieniądze na rozwój szkolnictwa zawodowego w regionie będą na podobnym poziomie. Będzie można realizować działania z zakresu m.in. szkoleń, warsztatów – podnoszenia kompetencji zawodowych, jak i na rozwój infrastruktury edukacyjnej.
– Obecnie warto zastanowić się nad wyzwaniami przyszłości i działaniami wspierającymi szkolnictwo zawodowe w województwie podlaskim – przekonywał Artur Kosicki.
Potrzebne wykwalifikowane kadry
Jak wyniknęło z dyskusji, rozwój lokalnych przedsiębiorstw w ogromnej mierze jest uzależniony od przygotowania pracowników. A z tym jest problem.
– Mamy cały czas niedopasowanie kompetencji do potrzeb pracodawców – mówił prof. Bogusław Plawgo z Uniwersytetu w Białymstoku. – To cały czas wyzwanie dla pracodawców, którzy cierpią na brak kadr. Z kolei problemem mieszkańców są zbyt niskie płace – dodał.
Zaznaczył, że małe zainteresowanie szkołami branżowymi, czyli dawnym „zawodówkami” wynika z wielu czynników. To m.in. brak wiedzy o praktycznych perspektywach w określonych zawodach, niski prestiż kształcenia zawodowego, ale też zbyt małe zaangażowanie w proces edukacji zawodowej potencjalnych pracodawców, czy brak właściwego rozpoznania potrzeb kadrowych wśród przedsiębiorców.
Czynnikiem, który bardzo często wpływa na wybór, a raczej odrzucenie szkoły zawodowej są też stereotypy. Zawodówkę postrzega się jako szkołę dla uczniów słabych, której wybór jest koniecznością. O tym mówiła m.in. Iwona Zborowska z BFKK i zaznaczyła, że potrzebna jest promocja i popularyzacja szkolnictwa branżowego. Do uczniów i rodziców musi trafić konkretna informacja dotycząca aktualnej wiedzy o zawodach i stanowiskach pracy, o aktualnych i prognozowanych potrzebach pracodawców i przede wszystkim wiedza o perspektywach w danym zawodzie.
Akredytacja – badanie jakości edukacji zawodowej
Podczas konferencji zwrócono też uwagę na potrzebę stałego monitorowania jakości kształcenia w oparciu o akredytację.
– To proces, w którym określa się, czy szkoła, program kształcenia spełniają ustalone przez agendę akredytacyjną kryteria jakości gwarantujące poziom kształcenia uznany za minimalny – mówiła prof. Cecylia Sadowska-Snarska, która zasiada w Białostockiej Komisji Akredytacyjnej.
Ocena obejmuje m.in. opracowanie i skuteczne wdrażanie strategii, programu rozwojowego w kontekście potrzeb edukacyjnych regionu, zapewnienie jakości kształcenia, wsparcie uczniów w procesie uczenia się i wchodzenia na rynek pracy, a także czy dany kierunek kształcenia i jego program odpowiada potrzebom lokalnego rynku pracy.
Podczas wtorkowego spotkania prezentowano też mapę potrzeb podlaskich pracodawców w kontekście oferty szkół branżowych, rozmawiano o konieczności rozwijania doradztwa kompetencyjnego czy kształcenia zawodowego na stanowisku pracy.
W dyskusji uczestniczyli też m.in. : Janina Mironowicz – dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku, Ryszard Chodyniecki – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku, Karolina Perkowska – dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w UMWP i Joanna Sarosiek, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego UMWP.
W drugiej części konferencji, w formule panelów dyskusyjnych z udziałem pracodawców, organów prowadzących, szkół zawodowych oraz uczestników zdalnych konferencji, omówiono główne wyzwania stojące przed Podlaskiem w zakresie lepszego, bardziej efektywnego i trafnego w kontekście potrzeb regionalnej gospodarki, wsparcia i rozwoju szkolnictwa zawodowego do 2027 r.
W konferencji udział wzięło blisko 100 uczestników zainteresowanych problematyką, zarówno z sektora prywatnego, publicznego, jak i organizacji pozarządowych. Po spotkaniu organizatorzy przygotują raport z kluczowych ustaleń i rekomendacji.
Aneta Kursa UMWP
red.: Małgorzata Sawicka UMWP
fot.: Mateusz Duchnowski UMWP
Źródło: UMWP