Ocena stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Podlaskiem w mijającym roku i plan działania na kolejne miesiące – to główne tematy poruszane podczas wtorkowego (14.12) posiedzenia Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (WRBRD) w Białymstoku. Spotkanie odbyło się w urzędzie marszałkowskim. Wziął w nim udział Marek Olbryś, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego.
– Jest to nasze ostatnie spotkanie w tym roku, tym bardziej życzę owocnych obrad. Dziękuję też za zaangażowanie wszystkim służbom mundurowym, strażakom państwowej i ochotniczej straży pożarnej, a także Wojewódzkiemu Inspektoratowi Transportu Drogowego – rozpoczął Marek Olbryś.
Wicemarszałek podkreślił, że jednym z priorytetów samorządu województwa jest bezpieczeństwo drogowe w naszym regionie.
Rok 2021 – czas zwiększonego ruchu na drogach, wypadków oraz kolizji
Jak poinformował podinspektor Dariusz Matynka z Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku, liczba wypadków w porównaniu do roku 2020 wzrosła.
– Przyczyną tego stanu rzeczy jest zwiększeniu ruchu na drogach, które w ubiegłym roku było niższe w związku z obostrzeniami dotyczącymi pandemii – wyjaśniał.
W przeciwdziałaniu niebezpieczeństwu na drodze wykazała się Grupa SPEED – zespół, w skład którego wchodzą policjanci Wydziału Ruchu Drogowego, Wydziału Kryminalnego, Wydziału dw. z Cyberprzestępczością. Od stycznia do listopada 2021 r. zanotowali ponad 21 tys. wykroczeń.
Jak wynika z danych Podlaskiej Policji, najczęstszą przyczyną wypadków są m.in.: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (28,9 proc.), nadmierna lub niedostosowana prędkość (19,9 proc.), nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych (10,7 proc.), nietrzeźwość (8,5 proc.), nieprawidłowe wyprzedzanie (6,2 proc.), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (5 proc.), błędy pieszych (3 proc.).
Nowe odcinki dróg w Podlaskiem
Rok 2021 to wiele nowych dróg w regionie. W porównaniu do ubiegłego jest ich o 17 proc. więcej. Wpływ na to miało oddanie do użytku przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) trzech odcinków drogi ekspresowej S-61: Śniadowo-Łomża Południe, Kolno-Stawiski i Stawiski-Szczuczyn. Łącznie – ponad 40 km.
W województwie podlaskim budowana jest również droga ekspresowa S-19 (Via Carpatia). Powstanie tu 10 odcinków tej trasy. Zakończenie inwestycji planowane jest na lata 2024-2025. Z kolei wyczekiwana Via Baltica ma być gotowa z końcem roku 2024.
WORD szkoli, by było bezpiecznie
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (WORD) w Białymstoku przygotował szereg szkoleń, doskonalących umiejętność kierowania pojazdem w ruchu drogowym. Były to m.in. „Weekendy bezpiecznej jazdy”.
– To jest nasza walka o bezpieczeństwo na drogach. Szkolimy kierowców i każde kolejne szkolenie, na które przychodzi do nas po kilkunastu kursantów, przekonuje nas, jak niski jest poziom wiedzy wśród kierowców na temat bezpieczeństwa, zasad bezpiecznej jazdy, nie mówiąc o jeździe po prostu czy nawet o najprostszych zasadach poruszania się w sposób bezpieczny – tłumaczył Przemysław Sarosiek, dyrektor białostockiego WORD-u.
Kolejnym wydarzeniem była akcja „(Nie)bezpieczny młody kierowca”, polegająca na doskonaleniu umiejętności za pomocą symulatorów.
WORD szykuje także filmy oraz spoty promujące bezpieczną jazdę. Instruktorzy, przy współpracy z Podlaską Policją i Służbą Więzienną, podejmą się również edukacji więźniów, odbywających wyroki za spowodowanie wypadków drogowych.
To było ostatnie w tym roku posiedzenie Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jej podstawowym celem pracy jest realizacja przyjętego programu, który zakłada znaczące obniżenie ofiar śmiertelnych na podlaskich drogach.
Cezary Rutkowski UMWP
red.: Anna Augustynowicz
fot.: Piotr BabulewiczŹródło: UMWP